جراحی بینی کج

جراحی بینی کج به چه صورت انجام می‌شود؟

بینی به دلیل اینکه در مرکز صورت است از یکی از مهم‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود. در افرادی با بینی کج در واقع نوک بینی آن‌‌ها به طرف بالا یا به یک طرف انحراف و برآمدگی دارد. برای ایجاد تقارن در بینی از عمل جراحی استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی جراحی بینی کج و تفاوت آن با انحراف بینی خواهیم پرداخت.

جراحی بینی کج

جراحی بینی کج
جراحی بینی کج

تفاوت کجی بینی و انحراف بینی

کجی بینی و انحراف بینی به طور کامل با هم فرق دارند. انحراف بینی مرfوط به سپتوم (تیغه) بینی است؛ که میان دو سوراخ بینی قرار گرفته است و اگر زمانی به یک سمت متمایل شودT موجب بسته شدن  یکی از سوراخ‌های بینی شده و انحراف بینی رخ می‌دهد و در ظاهر ممکن است تاثیری نداشته باشد. اما کجی بینی یک مشکل ظاهری است که در آن نوک بینی به یک سمت متمایل می‌شود و به طور معمول تاثیری در تنفس فرد نخواهد داشت.

چه نوع بینی‌هایی جزو بینی کج به شمار می‌روند؟

در صورتی که محور طولی بینی که صورت که را به دو نیمه چپ و راست تقسیم می‌کند انحراف داشته باشد آن  بینی را بینی کج می‌گویند. منظور از کجی بینی انحراف کل هرم بینی است. و یا حالت کمانی یا حالت سینوسی دارد. در صورتی که یک طرف صورت هم نسبت به سمت مقابل کوچکتر باشد بینی کج به نظر خواهد رسید.

تشخیص کج بودن بینی

ابتدا بینی توسط جراح بینی معاینه شده و اختلالاتی مانند انحراف تیغه بینی و یا سینوزیت نیز بررسی خواهد شد. برای تشخیص کج بودن بینی توسط جراح یک خط فرضی از بالا به سمت پایین بینی ترسیم و زاویه بینی نسبت به آن بررسی می‌شود. در صورتی که نیاز به بررسی بیشتر باشد جراح تست‌های دیگری مانند رادیوگرافی و یا سی‌تی‌اسکن را نیز تجویز می‌کند.

اقدامات قبل از جراحی بینی کج

  • انتخاب بهترین جراح بینی
  • شرکت در جلسه مشاوره قبل از جراحی
  • در صورت ابتلا به بیماری خاص یا مصرف داروی خاص جراح خود را در جریان قرار دهید.
  • تمام آزمایشات تجویز شده از سوی جراح را انجام دهید و نتیجه را در اختیار جراح خود قرار دهید.
  • برای جلوگیری از خونریزی، از داروها و مکمل‌های گیاهی که برای رقیق شدن خون استفاده می‌شوند پرهیز کنید.
  • از مصرف الکل و دخانیات از چند روز قبل از جراحی خودداری کنید.
  • یک روز قبل از جراحی استحمام کنید چرا که پس از جراحی برای جلوگیری از خیس شدن پانسمان بینی نباید به حمام بروید.
  • در روز جراحی لباس راحت و گشاد و جلوباز پوشیده که نیازی به از سر تن کردن نداشته باشند.
  • حتما یک نفر همراه در روز جراحی با خود داشته باشید.
  • آقایان برای جراحی ریش و سبیل خود را اصلاح کنند و هم‌چنین خانم‌ها لاک و ناخن مصنوعی و آرایش نداشته باشند.
  • یک شب قبل از جراحی شام سبک میل کنید.
  • از ۸ ساعت قبل از جراحی ناشتا باشید.

روش انجام جراحی بینی کج

جراحی بینی کج به روش رینوپلاستی انجام خواهد شد که شامل دو روش باز و بسته  خواهد بود. تفاوت آن‌ها در ناحیه برش جراحی است. در ادامه به بررسی این روش خواهیم پرداخت.

در جراحی به روش باز برش در ناحیه بین دو سوراخ بینی ایجاد شده و پوست بینی را به طرف بالا برده و از این طریق تغییرات را در غضروف و استخوان بینی اعمال می‌کنند.

در جراحی به روش بسته برش روی بینی ایجاد نشده و از درون بینی و سوراخ‌های بینی ایجاد خواهد شد. روش بسته به دلیل عدم دید کافی دقت کم‌تری خواهد داشت.

در جراحی بینی کج به طور معمول از روش باز استفاده خواهد شد چرا که اعمال تغییرات روی استخوان و نوک بینی توسط جراح بینی راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

سپس در نهایت پزشک از آتل و یا گچ بینی مخصوص استفاده می‌کند، تا خطر تغییر شکل بینی و کج شدن آن بعد از عمل را کم کند.

جراحی بینی کج

اقدامات بعد از جراحی بینی کج

به طور معمول هشت روز زمان برای بهبودی پس از عمل لازم است. و مقدار اندکی کبودی و تورم در اطراف چشم‌ها پس از جراحی ظاهر خواهند شد که طبیعی خواهد بود. در ادامه اقداماتی را برای طی کردن دوره نقاهت پس از جراحی بینی کج و رفع کبودی و تورم ناشی از آن پیشنهاد خواهد شد.

  • استفاده از رژیم‌های غذایی تجویز شده از سوی جراح
  • استفاده از کمپرس سرد در بافت‌های اطراف محل جراحی برای کاهش ورم بینی و کبودی
  • پس از گذشت یک هفته برای بررسی بخیه‌های بینی به جراح بینی مراجعه کنید، و در صورت صلاحدید جراح بخیه کشیده شده و چسب رو بینی شما زده می‌شود.
  • بعد از دو هفته می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

هزینه عمل بینی کج

هزینه این عمل به عواملی نظیر نوع و ایراد بینی، دستمزد جراح بینی، هزینه کلینیک و اتاق عمل و … بستگی خواهد داشت. و این عمل جزو جراحی زیبایی محسوب شده و بیمه هزینه آن را تقبل نخواهد کرد. برای اطلاع از هزینه دقیق آن به جراح بینی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search