(021) 88205626-7 , (0912) 9219070
تهران، میدان ونک خیابان شریفی، پلاک ۳۴ ، ساختمان مهر، طبقه ۲، واحد ۴
عمل همزمان سینوزیت و زیبایی بینی

جراحی همزمان بینی و آندوسکوپی سینوس

بسیاری از افراد از مشکلات مربوط به سینوس ها و یا مشکلات تنفسی رنج می برند  در عین حال، از ظاهر و فرم بینی خود ناراضی هستند. خوش بختانه امروزه با پیشرفت های انجام شده در زمینه پزشکی، امکان بهبود و اصلاح مشکلات عملکردی و ساختاری بینی به طور همزمان وجود دارد.

عمل همزمان بینی و آندوسکوپی سینوس می تواند به افرادی کمک کند که خواهان تغییر فرم بینی هستند و در عین حال از مشکلات سینوسی رنج می برند. آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید مبتلا به مشکل سینوسی مزمن باشد.

مشکلات مزمن سینوسی می تواند از هر هشت نفر، یک نفر را درگیر کند و با عنوان یک اختلال آزار دهنده در نظر گرفته می شود.

اما چگونه بتوانیم مشکل سینوسی را از یک سرماخوردگی ساده و یا عفونت حاد تشخیص دهیم؟

یکی از راه های تشخیص، مدت زمان ابتلا به مشکل و اختلال می باشد. داشتن علائمی از قبیل گرفتگی بینی، احساس فشار و یا ضخیم شدن موکوز بینی، بیش از دوازده هفته می تواند نشانه ای باشد از عفونت سینوسی مزمن.که البته ممکن است خود شما برخی از این نشانه ها را متوجه نشوید و نیاز است که یک متخصص گوش و حلق و بینی معاینه اولیه را انجام دهد.

در صورتی که سینوزیت مزمن شود، دیگر درمان با آنتی بیوتیک و یا سایر روش های غیر جراحی پاسخ نخواهد داد. این علائم می توانند ناشی از یک التهاب باشند تا عفونت ویروسی و باکتریایی.این نکته را در نظر داشته باشید که اگر فردی از مشکلات سینوسی رنج ببرد و در عین حال، ایراداتی را در ساختار بینی داشته باشد، حتما نباید این دو عمل را همزمان با هم انجام دهد.

در چه مواردی، جراحی همزمان بینی و سینوس انجام می شود؟

زمانی که صحبت از درمان عفونت های سینوسی می شود، در ابتدا درمان های کم تهاجمی تر برای بیمار در نظر گرفته می شود. مواردی مانند شست و شوی بینی با سرم نرمال سالین، استفاده از داروهای مسکن در کاهش درد و یا مصرف آنتی بیوتیک در صورتی که عفونت، باکتریایی تشخیص داده شده باشد.

با این که روش های گفته شده می توانند تا حدی زیادی به درمان مشکلات سینوسی کمک کنند، اما در صورتی که علائم ادامه دار شوند و یا به دلیل ناهنجاری های فیزیکی در بینی ایجاد شده باشند، عمل از سوی پزشک در نظر گرفته خواهد شد.

عمل آندوسکوپی سینوس می تواند به کاهش اندازه پولیپ های بینی و یا برداشت آن ها کمک کند.

معمولا بیمارانی که از مشکلات مربوط به سینوس ها رنج می برند، انحراف تیغه میانی بینی نیز دارند، که می تواند تنفس را برای شان کمی سخت کند. در چنین شرایطی، جراحی انحراف تیغه میانی بینی نیز از سوی پزشک توصیه می شود و این دو جراحی می توانند به طور همزمان انجام شوند.

افرادی که خواهان انجام این دو جراحی به طور همزمان هستند، حتما باید در این خصوص با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت داشته باشند و معاینات و بررسی های لازم را انجام دهند. از آن جایی که هر یک از این روش های عمل می توانند با عوارض و خطراتی همراه باشند، پیش از جراحی باید سلامت جسمانی بیمار و مواردی از قبیل مصرف هر گونه دارو مورد بررسی قرار بگیرد.

مصرف برخی داروها باید قبل و بعد از جراحی بینی ، کنار گذاشته شوند، چرا که احتمال بروز عوارضی از قبیل خونریزی را افزایش می دهند. ابتلا به برخی شرایط پزشکی نیز می تواند بر نتیجه عمل تاثیرات منفی بگذارند.

عمل بینی هزمان با آندوسکوپی بینی و سینوس

چه اتفاقی در طول عمل بینی همزمان با آندوسکوپی سینوس می افتد؟

عمل همزمان بینی و سینوس به مراتب طولانی تر از عمل بینی و یا  تنها جراحی سینوس است، اما در صورتی که به طور همزمان انجام شوند، مدت زمان جراحی بیشتر خواهد بود.

اغلب این روش، با جراحی سینوس آغاز می شود و بعد از آن عمل بینی. جراحی سینوس می تواند به دو روش انجام شود که هر دو غیر تهاجمی هستند و با استفاده از دوربین و به طریق آندوسکوپی انجام می شوند.استفاده از دوربین، این امکان را برای پزشک فراهم می کند تا بتواند به مشاهده حفره سینوسی بپردازد، بی آن که نیازی به ایجاد برش باشد. در وافع آندوسکوپ از راه سوراخ ها ی بینی به سینوس ها دسترسی پیدا می کنید و با حرکت آن تصویر را به صورت واضح روی مانیتور مشاهده می کند.

جراحی آندوسکوپی سینوس، به این صورت است که دوربین از راه بینی وارد می شود و هر گونه بافتی که باعث انسداد سینوس ها شده باشد، با استفاده از ابزارهای خاص برداشته خواهند شد. بسته به علت بروز مشکلات سینوسی، پزشک قادر به برداشت پولیپ های بزرگ و اسکار و در نهایت، رفع انسداد سینوس خواهد بود.

جراحی همزمان بینی و آندوسکوپی بینی چه مزایایی را به همراه دارد؟

• علاوه بر مدت زمان کوتاه انجام عمل، ترکیب این دو جراحی می تواند به مراتب دوره نقاهت بسیار کوتاهی را به همراه داشته باشد.
  • عمل همزمان بینی و سینوس با هزینه کمتری همراه است. زمانی که این دو جراحی در دو زمان متفاوت انجام شوند، برای هر روش باید هزینه بیهوشی و تجهیزات اتاق عمل پرداخته شود. اما جراحی همزمان، این هزینه های اضافی را نخواهد داشت.
  • برای اندوسکوپی بینی و سینوس برشی زده نمی شود و فقط در مرحله عمل بینی برش ها با توجه به اینکه عمل جراحی به روش باز و یا بسته است ایجاد می شود تا پوست بینی از روی استخوان بینی بلند شود و اعمال جراحی روی استخوان ها و غضروف ها انجام بگیرد.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل همزمان بینی و آندوسکوپی سینوس

شما بلافاصله بعد از انجام این جراحی می توانید مرخص شوید و نیازی به بستری شدن در یبمارستان یا کلینیک نیست.مراقبت ها باید از همان روز اول ره خوبی انجام شود . در ساعات اولیه بعد از عمل قطعا شما به دلیل داروهای بیهوشی احساس سرگیجه دارید که کم کم از بین خواهد رفت و سپس به روال عادی زندگی روزمره خود بازمی گردید.کبودی ، ورم ، التهاب و درد همگی در چند روز اول طبیعی است که نباید نگران آنها باشید.

• توصیه می شود بعد از عمل، بیمار در منزل استراحت و از انجام کارهای شدید بدنی خودداری کند.
  • هنگام خوابیدن، از یک یا دو بالشت زیر سر استفاده شود، سر باید تا حد امکان بالا نگه داشته شود.
  • از فین کردن و یا گرفتن بینی با فشار باید خودداری شود.
  • توصیه می شود از دستگاه تهویه هوا برای مرطوب نگه داشتن محیط استفاده شود.
  • استعمال سیگار و دخانیات، تا زمان بهبودی کامل ممنوع است. چرا که نیکوتین موجود در سیگار، احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد و روند بهبود را به تاخیر خواهد انداخت.
  • داروهای تجویز شده از سوی پزشک مانند داروهای مسکن و یا آنتی بیوتیک، باید سر زمان مشخص مصرف شوند.

در پایان بدانید

افرادی که از ظاهر و فرم بینی خود ناراضی هستند و در عین حال، به دلیل وجود عفونت های سینوسی و یا انحراف تیغه میانی بینی از مشکلات تنفسی رنج می برند، می توانند تحت جراحی همزمان بینی و آندوسکوپی سینوس قرار بگیرند.

البته توجه داشته باشید، جراحی آندوسکوپی سینوس زمانی از سوی پزشک تجویز می شود که روش های غیر تهاجمی در درمان عفونت سینوسی موثر واقع نشده باشند.