مراقبت های قبل از جراحی بینی

مراقبت های قبل از عمل بینی

جراحی بینی با وجود سادگی بسیار حساس است و نتیجه ی آن اغلب در معرض توجه است. رعایت برخی مراقبت ها در گام دوم و پس از انتخاب صحیح پزشک، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش عوارض جراحی و دریافت بهترین نتیجه است. در برخی موارد ممکن است فرد از نتیجه ی عمل انجام شده ناراضی باشد و یا عوارضی بعد از عمل رخ می دهد که آغازگر مشکلات بعدی باشد. برای جلوگیری از این عارضه ها بهتر است از مراقبت های قبل از عمل بینی آگاه شوید.

مراقبت-های-قبل-از-عمل-بینی

نکات فوق که تاثیر مستقیمی در ظاهر بینی پس از جراحی دارد، تحت عنوان مراقبت های قبل از عمل بینی تلقی می گردد. این مراقبت ها می توانند عوارض ناشی از عمل را به حداقل خود برسانند و باعث می شود نتیجه عمل در بهترین حالت خود نمایان گردد. یکی از عمده دلایل عدم توجه به مراقبت های پیش و پس از جراحی بینی، عدم آگاهی فرد از مراقبت‌های لازم است؛ پس بهتر است قبل از عمل حتما با پزشک جراح خود راجع به مراقبت های قبل از جراحی مشورت کنید. پزشک می تواند نکاتی را به شما ارائه دهد که رعایت کردن آن ها قبل از عمل به انجام راحت تر عمل کمک کند.

در ادامه ی این مقاله به بررسی دسته ای از نکات مهم که باید قبل از عمل به آن ها توجه کرد خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم قصد انجام عمل را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین نکات برای مراقبت قبل از عمل بینی

مراقبت های قبل از عمل بینی شامل موارد مختلف می شود که رعایت برخی از آن ها لازم و ضروری می باشد. ما در این مقاله شما را با یک سری از این نکات آشنا خواهیم کرد.

دقت کنید در هنگام عمل شما نباید دچار زخم شده باشد، پس حتما هفته های منتهی به عمل از بینی خود برابر بروز زخم های داخلی و خارجی مراقبت کنید. برای این کار بهتر است به هیچ عنوان قبل از عمل فین نکنید، چون این کار باعث زخم شدن بینی شما می شود و این موضوع ممکن است روز عمل دردسرساز شود.

نکته ی دیگری که توجه به آن خالی از لطف نیست، این است که ده روز قبل از از مصرف سیگار و توتون پرهیز نمایید زیرا اثرات نیکوتین موجود در داخل سیگار ماندگار است و ممکن است زمان بهبودی را به تاخیر بیاندازد. البته علاوه بر سیگار سعی کنید چند روز قبل از عمل از مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

مهم-ترین-نکات-قبل-از-عمل-بینی

یکی دیگر از مراقبت هایی که شما باید قبل از عمل بینی به آن توجه کنید این است که دو هفته قبل از عمل در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

یک روز قبل از عمل بینی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

روز قبل از عمل مخصوصا شب قبل از عمل بسیار حساس و اضطراب آور خواهد بود، اما برخی از نکات وجود دارد که شما باید ۲۴ ساعت قبل از عمل حتما آنها را در نظر داشته باشید تا عمل جراحی شما به بهترین شکل انجام شود. البته لازم به ذکر است که حتما قبل از عمل با بهترین جراح بینی راجع به مراقبت های قبل از عمل بینی مشورت کنید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

یک روز قبل از عمل تا جایی که می توانید از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. در ساعات منتهی به عمل از مصرف هرگونه مواد غذایی یا آشامیدنی پرهیز کنید. سعی کنید حتما از لباس های گشاد استفاده کنید تا در زمان پوشیدن آسیبی به بینی شما وارد نشود. خانم ها نباید به هیچ عنوان آرایش کنند، برای آقایان نیز لازم است تا ریش و سیبیل خود را با شماره صفر اصلاح کنند؛ روز عمل حتما با یک همراه به مطب مراجعه کنید تا ضمن دادن قوت قلب، در انجام برخی از کارها به شما کمک کند.

چه  نوع دارو و ویتامین هایی را بعد از عمل بینی مصرف کنیم؟

یکی از اصلی ترین اقدامات پیش از انجام جراحی بینی، مشورت و دریافت مشاوره های لازم از پزشک در رابطه با سابقه ی مصرف هرگونه دارو و دریافت لیست داروهای مورد نیاز پس از عمل بینی است. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند پیش از عمل جراحی از مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون نظیر آسپرین و مکمل‌هایی نظیر جنسینگ که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند پرهیز کنید. ویتامین ها و مکمل های گیاهی نیز ممکن است مشکل ساز باشد و قطع مصرف آنها پیش از جراحی ضروری است.

داروها-و-ویتامین-های-قبل-از-عمل-بینی

پس از عمل جراحی نیز به دستور پزشک برخی از داروها جهت مصرف تجویز می‌گردد. اولین و مهم‌ترین دارو برای بعد از عمل، داروهای ضد درد یا مسکن مانند ناپروکسن یا ژلوفن است که برای تسکین درد پس از جراحی می‌باشد. قرص های آنتی بیوتیک نظیر آموکسی سیلین از دیگر داروهای مصرفی پس از عمل بینی است که عمدتا برای پیشگیری از بروز هرگونه عفونت مصرف می‌شود. قرص‌هایی نظیر استامینوفن یا قرص‌های سرماخوردگی برای جلوگیری از عطسه و سرفه به برخی از مراجعین جراحی شده توصیه می‌گردد. همچنین بهتر است از پماد و قطره ی بینی برای بهبود زخم و جلوگیری از خونریزی استفاده شود.

مهمترین نکات برای مراقبت پس از عمل بینی

رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی نیز در تسریع بهبودی و دریافت نتیجه ی ایده آل بسیار مهم است. این نکات به ظاهر ساده که ممکن است برخی از افراد آنها را جدی نگیرند با میزان عوارض احتمالی ارتباط مستقیم دارند. استفاده از کمپرس سرد در زیر چشم و اطراف بینی در کاهش میزان تورم و کبودی بسیار موثر است. قرار دادن سر بالاتر از بدن با قرار دادن چند بالش زیر سر نیز در روزهای نخست پس از عمل بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که می بایست از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند پرهیز کنید. همچنین از مسواک نرم برای شست و شوی دندان خود استفاده کنید و این کار را به آرامی انجام دهید. از تخلیه ترشحات بینی با فشار بپرهیزید و با دهان باز عطسه کنید. برای دریافت فرم نهایی مطلوب تا دو ماه از قرار دادن عینک روی بینی خود خودداری کنید. به تغذیه ی خود بسیار توجه کنید و مصرف سبزیجات و میوه را فراموش نکنید.

جمع بندی

عوارض جراحی بینی بسیار محدود است اما در صورتی که توجه به برخی نکات مراقبتی کم اهمیت تلقی گردد ممکن است عوارض جبران ناپذیری حاصل شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search