حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی

کاهش حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی

برخی از افراد ممکن است بعد از عمل با عوارضی موقتی نظیر کاهش حس بویایی و چشایی مواجه شوند، که قابل درمان بوده و پس از گذشت مدتی رفع خواهد شد. این عارضه طبیعی بوده و جای نگرانی نمی باشد چرا که به دلیل ورم مخاط داخل بینی به مدت یک الی دو ماه بعد از عمل، افراد دچار کاهش حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی می شوند و پس از گذشت این مدت زمانی این عارضه رفع خواهد شد. 

باید به این نکته اشاره کرد که حس چشایی وابسته به حس بویایی بوده و زمانی که اختلالی در حس بویایی به وجود بیاد حس چشایی نیز مختل خواهد شد. 

در این مقاله به طور کامل به بررسی کاهش حس بویایی و چشایی بعد از جراحی بینی پرداخته و راهکارهایی را برای بهبود آن معرفی خواهیم کرد. 

علت کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی 

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل ایجاد تغییرات شدید در بینی، ورم بینی امری طبیعی می باشد که در اثر آن اعصاب و مجاری هوا نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که در نتیجه منجر به کاهش حس بویایی در افراد می شود که موقتی می باشد. 

گاهی اوقات ممکن است به دلیل چسبندگی های داخل بینی افراد به کاهش حس بویایی در طولانی مدت دچار شوند که توسط جراحی ترمیمی قابل اصلاح است. 

بنابراین باید برای کاهش عوارض برای جراحی به جراحی با تجربه و با مهارت بالا مراجعه کرد.

علت کاهش حس چشایی بعد از جراحی بینی 

در واقع دو حس چشایی و بویایی همانطور که در مقدمه ذکر کردیم ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، حس چشایی در اثر رسیدن مولوکول های موجود در هوا که بو را تشخیص می دهند از طریق بینی به پشت گلو عمل می کند و در صورت مسدود شدن راه بینی و گلو بعد از عمل مولکول های هوا دیگر قادر به رسیدن به پشت گلو نبوده و همین امر موجب از بین رفتن حس چشایی بعد از عمل بینی خواهد شد.  

در واقع دو حس چشایی و بویایی همانطور که در مقدمه ذکر کردیم ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، حس چشایی در اثر رسیدن مولوکول های موجود در هوا که بو را تشخیص می دهند از طریق بینی به پشت گلو عمل می کند و در صورت مسدود شدن راه بینی و گلو بعد از عمل مولکول های هوا دیگر قادر به رسیدن به پشت گلو نبوده و همین امر موجب از بین رفتن حس چشایی بعد از عمل بینی خواهد شد.  

مدت زمان بهبودی حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی 

مدت زمان بهبودی این عارضه بستگی به کاهش تورم بینی بعد از عمل و از بین رفتن آن دارد. که در این صورت به طور معمول تورم بینی در مدت زمانی دو ماه پس از جراحی کاهش پیدا کرده و از بین خواهد رفت. و همین امر بازگشت حس بویایی و چشایی بعد از جراحی بینی به حالت طبیعی خود خواهد شد.  

باید به این نکته اشاره کرد که جای نگرانی نیست و بیشتر از این مدت کاهش حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی طول نخواهد کشید و قطعا به حالت طبیعی خود برخواهد گشت. 

راهکارهایی برای بهبود حس بویایی بعد از عمل بینی 

  • پرهیز از مصرف غذاهای شیرین و سرد در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی 
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم بینی بعد از عمل 
  • پرهیز از مصرف غذاهای ادویه دار در روزهای اول برای جلوگیری از گشاد شدن رگ های خونی و افزایش تورم بینی 
  • مصرف غذاهای نرم و مقوی در روزهای اولیه بعد از عمل مانند سوپ و اسموتی 
  • نوشیدن آب و مایعات فراوان برای درکان کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی 
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی برای جلوگیری از گسترش تورم 
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی به مدت ۱۰ روز پس از جراحی برای کاهش تورم و احتمال خونریزی 
  • خودداری از وارد شدن فشار به بینی و همینطور فین کردن بعد از جراحی بینی به مدت سه هفته 

درمان کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی 

این عارضه نیاز به درمان خاصی نداشته و پس از گذشت دوران نقاهت بعد از عمل و کاهش تورم بینی رفع خواهد شد و همینطور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی در این امر بی تاثیر نمی باشد. 

اما در صورتی که پس از گذشت مدت زمانی سه الی شش ماه پس از جراحی این عارضه رفع نشود و حس بویایی و چشایی بعد از جراحی بینی به حالت طبیعی خود برنگردد باید برای درمان آن به جراح بینی مراجعه کرد. که برای تشخیص علت آن پزشک اقدام به عکس برداری از بینی خواهد کرد. 

در صورتی که علت کاهش و از بین رفتن حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی، تورم و پولیپ بینی تشخیص داده شود، پزشک متخصص برای درمان آن داورهای استروئیدی را به صورت اسپری یا قرص تجویز خواهد کرد که به تقویت حس بویایی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. 

اما اگر علت از دست رفتن حس بویایی آسیب به عصب های بویایی باشد درمانی برای آن در حال حاضر کشف نشده است. 

سخن پایانی 

یکی از عوارض شایعی که اغلب افراد بعد از عمل با آن مواجه می شوند، کاهش حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی می باشد که بسیار آزاردهنده می باشد، اما باید گفت که این عارضه موقتی بوده و در اثر تورم بینی رخ می دهد که پس از مدتی و با رفع تورم اصلاح شده و به حالت طبیعی خود بر می گردد. در این مقاله به طور کامل به بررسی علت رخداد این عارضه پرداخته و همینطور راهکارهایی را برای بهبود سریع تر آن نیز معرفی کردیم اما برای جلوگیری از بروز عوارض جدی باید برای جراحی به بهترین جراح بینی مراجعه کنید. 

سوالات متداول 

آیا فرم بینی تاثیری در کاهش حس بویایی بعد از عمل  بینی دارد؟ 

بله در واقع هرچه فرم بینی کوچک تر و عروسکی تر باشد احتمال بروز مشکلات تنفسی و همینطور کاهش حس بویایی بعد از عمل بیشتر خواهد شد، بنابراین باید پزشک متخصص بهترین فرم بینی را با توجه به اصول زیبایی و اجزای صورت فرد انتخاب کند. 

آیا امکان دارد که حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی به طور دائم از بین برود؟ 

خیر، احتمال بروز این امر بسیار کم بوده و به ندرت ممکن است که رخ بدهد. در صورت بروز این امر باید به جراح برای درمان مراجعه کرد و ممکن است از جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح آن استفاده شود. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search