نکات کلیدی برای کاهش سریع ورم بینی بعد از عمل

ورم بینی بعد از عمل

ورم بینی بعد از عمل تا چه زمان ادامه دارد؟ آیا راهی برای کاهش ورم بینی بعد از عمل وجود دارد؟

شاید اگر خود شما هم قصد عمل رینوپلاستی داشته باشید، به فکر ورم بینی بعد از عمل باشید. خیلی از افراد نگران تورم بعد از جراحی بینی هستند و حتی ممکن است زمان جراحی خود را در تاریخ به نحوی مشخص کنند که دوران نقاهت و یا زمانی که دچار ورم بینی بعد از عمل هستند را در منزل و در استراحت سپری کنند.

علت ورم بعد از عمل بینی

همانطور که در مباحث قبلی به آن اشاره شد؛ بافت بینی در جراحی رینوپلاستی دستخوش تغییرات می شود. این عمل جراحی چه به منظور درمانی و چه به منظور زیبایی صورت پذیرد، ممکن است باعث ورم بینی و التهاب آن شود.

این التهاب و تورم ناشی از تغییرات اعمال شده روی بافت بینی می باشد. محل برش های ایجاد شده در بافت بینی بیش از سایر مناطق دچار التهاب و تورم می شوند.

به خاطر داشته باشید ورم بینی بعد از عمل جراحی کاملا طبیعی و بدیهی است و این عارضه ی جزئی به مرور زمان کمتر شده و از بین می رود. پس نگران نباشید.

خیلی از مراجعین محترم بعد از برداشتن کچ بینی زمانی که با تورم بینی خود مواجه می شوند، استرس و اضطراب وجودشان را دربر می گیرد.

لازم است نسبت به این عارضه کاملا آگاهانه برخورد نمایید. همین امر موجب شده است تا جراح بینی در طی جلسات مشاوره و معاینه، اطلاعات کافی در مورد عارضه های جزئی بعد از عمل رینوپلاستی و مدت زمان حدودی ماندگاری آن ها را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد.

مراحل کاهش ورم بینی بعد از جراحی

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

تا به اینجای امر با علل موثر در ایجاد تورم و التهاب بینی بعد از عمل جراحی آشنا شدید. حال شاید از خود بپرسید که این تورم تا چه زمان بعد از عمل بینی باقی می ماند؟

در پاسخ به این سوال پارامترهای مختلفی دخیل هستند. در حالت طبیعی مدت زمانی حدود؛ دو هفته الی 16 هفته برای کاهش و برطرف شدن تورم بعد از عمل بینی ، زمان لازم است.

ولی این مدت زمان در تمام افراد یکسان نیست. برخی عوامل مثل:

• جنس پوست بینی فرد متقاضی
  • نوع بینی فرد متقاضی
  • نوع عمل جراحی (عمل بینی باز یا بسته)
  • شدت تغییرات اعمال شده روی بافت بینی
  • مدت زمان عمل جراحی
  • بیماری های زمینه ای متقاضی و…

در کوتاه و یا حتی طولانی تر شدن مدت زمان ماندگاری تورم بعد از عمل جراحی، موثر هستند.

به طور مثال: همانطور که در مبحث عمل بینی بسته بیان شد؛ این نوع عمل جراحی دارای دوران نقاهت کوتاه تری می باشد و همچنین تورم بینی بعد از عمل جراحی نسبت به روش باز، کمتر می باشد.

چگونه تورم بعد از عمل بینی را کاهش دهیم؟

با اینکه تورم و التهاب بعد از عمل رینوپلاستی امری طبیعی است ولی با این حال راهکارهایی برای کاهش این عارضه ی خفیف وجود دارد. در ادامه ی این مبحث قصد بررسی روش هایی را داریم که می توانند در کاهش تورم و التهاب بعد از عمل بینی موثر واقع شوند.

• شیوه کار جراح بینی

با شیوع و محبوبیت جراحی بینی در بین مردم، پزشکان و متخصصان زیادی به سمت انجام این جراحی سوق پیدا کردند. به همین دلیل در دنیای امروز جراحان بینی زیادی وجود دارند.

شاید همین امر باعث سرگردانی افراد متقاضی این عمل جراحی برای داشتن یک انتخاب صحیح و مناسب شده باشد!!!

ولی به خاطر داشته باشید وجه تمایز بزرگ و قابل تاملی که در میان جراحان بینی در کشور ما وجود دارد؛ مهارت و توانایی جراح می باشد.

شیوه کار جراح بینی می تواند روند عمل را کنترل کرده و نتایج حاصل از آن را تا حدود زیادی تعیین نماید. همین امر موجب شده است تا متقاضیان به دنبال جراحی باشند که نمونه کارهای آن به سلیقه و انتظار آن ها از عمل بینی، نزدیک تر باشد.

• استفاده از کمپرس یخ

به محض خارج شدن از اتاق عمل از کمپرس های یخ در محل جراحی استفاده نمایید. این کمپرس ها را تا 24 یا 48 ساعت بعد از عمل نیز به طور منظم طبق تجویر پزشک، استفاده نمایید.

سرد شدن محل جراحی یکی از ترفندهای مهم در کاهش تورم و التهاب بعد از عمل جراحی می باشد.

نتایج عمل بینی تنها منوط به مراحل جراحی و شیوه ی کار پزشک متخصص نیست!!! به خاطر داشته باشید پزشک با تمام تلاش و به کار گیری تجربه و مهارت خود سعی در ایجاد تغییرات مطلوب در راستای کسب نتایج ایده آل، دارد. ولی این آخر داستان نیست!!!

بلکه مراقبت ها و رعایت نکات بهداشتی بعد از عمل بینی می تواند نتایج رضایت بخش را تقویت نماید و یا حتی بالعکس، نتایج را معکوس کند!!!

بنابراین در این قسمت می توانید به اهمیت رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی توسط خود فرد، پی ببرید.

• شستشوی بینی

یکی از راهکارهای موثر در ترمیم سریع تر زخم های ناشی از عمل بینی، شستشوی مداوم حفره ی بینی است. این شستشو با استفاده از سرم های مخصوص صورت می پذیرد.

سرم های شستشو باعث می شوند تا زخم ها و اسکارهای ناشی از عمل جراحی، زودتر از حالت طبیعی ترمیم شده و التهاب و تورم ناشی از آن ها نیز به مراتب کمتر شوند.

شستشوی بافت بینی باید طبق تجویز پزشک و به طور منظم در طول روز انجام شود. علاوه بر تاثیر شستشو در کاهش تورم و التهاب بعد از عمل بینی می توان به نقش آن در باز شدن راه هوایی و بهبود تنفس از طریق بینی نیز اشاره نمود.

• تغذیه بعد از عمل بینی

استفاده از مواد غذایی مغذی و سالم می تواند در کاهش دوران نقاهت شما بعد از عمل جراحی تاثیر بگذارند.

رژیم غذایی مناسب بعد از عمل جراحی را از پزشک خود دریافت نمایید. این رژیم در اغلب اوقات شامل؛ سبزیجات و میوه (که غنی از فیبر هستند) می باشد.

مواد غذایی حاوی فیبر احتمال ابتلا به یبوست بعد از عمل را به طرز چشمگیری کاهش می دهند. نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند در کاهش تورم و التهاب نقش بسزایی داشته باشد.

• نمک مصرف نکنید

نمک طعام تاثیر مستقیم در ایجاد تورم بافتی دارد. به همین منظور توصیه می شود؛ حتی الامکان بعد از عمل جراحی خود از نمک استفاده نکنید.

مصرف غذاهای حاوی نمک را تا بهبود کامل تورم و التهاب بافت بینی و صورت به تعویق بیاندازید.

• سیگار نکشید

استعمال دخانیات چند هفته قبل از عمل بینی و چند ماه بعد از آن ممنوع می باشد. دود سیگار و نیکوتین آن باعث طولانی تر شدن دوران نقاهت و مختل شدن روند ترمیم زخم های بافت بینی می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، استعمال دخانیات می تواند ریسک عفونت بعد از عمل بینی را افزایش دهد.

تاثیر سیگار و الکل بر روی جراحی بینی

• سر خود را بالاتر نگه دارید

هنگام دراز کشیدن و خوابیدن، سر خود را نسبت به تنه بالاتر قرار دهید. این امر باعث کاهش جریان خون به سمت سر شما می شود. این کاهش جریان به نوبه ی خود تاثیر مهمی در کاهش تورم و التهاب بافت بینی دارد.

همچنین این پوزیشن مناسب باعث کاهش احتمال خونریزی حفره ی بینی بعد از عمل جراحی نیز می شود.

• ساکن نمانید

شاید خیلی از افرادی که تجربه عمل بینی داشته اند، گمان می کنند که استراحت بعد از عمل به معنای دراز کشیدن مطلق می باشد.

این باور اشتباه است. تحرک جزئی و ایمن می تواند در کاهش تورم ها بعد از عمل جراحی، تاثیر داشته باشد. به یاد داشته باشید پیاده روی مختصر و ملایم بعد از عمل جراحی جزئی از مراقبت های بعد از این عمل جراحی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید.

• از دستکاری محل جراحی و بخیه ها اجتناب کنید

فشار دادن محل جراحی و یا دستکاری بخیه ها یکی از عوامل محرک و افزایش تورم بعد از عمل جراحی می باشند.

سعی کنید از دستکاری محل جراحی بعد از عمل بینی خودداری نمایید تا دچار عارضه ی نامطلوب نشوید.

• مصرف داروهای تجویز شده

جراح بینی یک سری داروهای مسکن و آنتی بیوتیک برای بعد از عمل جراحی تجویز می نماید. مصرف منظم و به موقع این داروها می تواند دوران نقاهت شما بعد از عمل را تحت تاثیر قرار داده و کوتاه تر نمایند.

چسب زدن بینی بعد از عمل جراحی

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل جراحی تاثیر بسزایی در کاهش تورم و التهاب بینی دارد. به خاطر داشته باشید چسب زدن خودسرانه بدون مشورت با پزشک می تواند نتایج معکوس به دنبال داشته باشد.

• برای آموزش نحوه ی چسب زدن صحیح بعد از عمل جراحی از پزشک خود کمک بگیرید.

1. آیا امکان ماندگاری همیشگی ورم بعد از عمل بینی وجود دارد؟

خیر. این تورم بعد از گذشت ماه ها بعد از عمل جراحی کاهش می یابد و از بین می رود.

1. آیا تغذیه در کاهش تورم بعد از عمل بینی موثر است؟

بله. استفاده از رژیم غذایی مناسب بعد از عمل بینی از جمله عوامل بسیار موثر در کاهش تورم و التهاب بعد از عمل بینی می باشد.

1. تا چه زمان بعد از عمل بینی نمی توان سیگار کشید؟

استعمال دخانیات باعث افزایش ریسک عفونت و تورم بینی بعد از عمل می شود. معمولا توصیه می شود تا حدود 4 الی 6 ماه بعد از عمل بینی از سیگار کشیدن پرهیز نمایید.

1. برای ترمیم سریع زخم های بینی چکار کنیم؟

برای تسریع روند ترمیم زخم های بینی بعد از عمل جراحی، از سرم های شستشوی مخصوص استفاده کنید.