عوارض حرف زدن بعد عمل بینی

با عوارض حرف زدن بعد عمل بینی آشنا هستید؟ روز‌های اول بعد از جراحی بینی، بسیار حساس و مهم هستند. در صورتی که بیمار بلافاصله بعد از عمل بینی شروع به حرف زدن کند با عوارضی مثل کُندی دوران نقاهت، افزایش درد بینی و ناهماهنگی فرم بینی مواجه خواهد شد. علاوه بر این، زیاد حرف زدن بعد عمل بینی با خشک کردن دهان و گلو و فشار به بافت‌های بینی، مانع از تسریع روند بهبودی می‌شود. مراقبت‌های بعد از عمل رینوپلاستی شامل پرهیز از داد زدن، خندیدن بلند یا حرف زدن طولانی مدت می‌شوند. هر چه بیشتر حرف بزنید، فشار بیشتری روی بخیه‌ها اعمال می‌شود و شما عوارض حرف زدن بعد عمل بینی بیشتری هم تجربه می‌کنید. حتی ممکن است بینی دفرمه هم بشود. حداقل تا ۲ هفته بعد از جراحی بینی باید توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل بینی را رعایت کنید.

عوارض حرف زدن بعد عمل بینی چیست؟

از اصلی ترین عوارض عمل بینی در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کندی روند بهبود در دوران نقاهت

اگر به تازگی جراحی بینی کرده‌اید نباید زیاد حرف بزنید. زیاد صحبت کردن بعد از جراحی ترمیمی بینی، انرژی شما را هدر می‌دهد. بدن شما به این انرژی برای ریکاوری و بهبود نیاز دارد. علاوه بر این، حرف زدن زیاد و طولانی مدت روی بافت‌های جراحی شده فشار وارد می‌کند. این فشار باعث ایجاد تورم و التهاب می‌شود و به نوبه خود روند بهبود در دوران نقاهت را کند می‌کند.

از این گذشته، حرف زدن درباره مسائل مختلف، ذهن شما را درگیر می‌کند. این درگیری ذهنی آرامش را از شما گرفته و باعث ایجاد استرس و تنش در شما می‌شود. حداقل تا ۴۸ ساعت اول اصلاً حرف نزنید و تا چند هفته بعد هم مکالماتتان را خیلی کوتاه کنید. به این ترتیب از عوارض حرف زدن بعد عمل بینی در امان خواهید ماند.

افزایش درد بینی

صحبت کردن بعد عمل بینی با اعمال فشار و ایجاد ورم و التهاب، درد بیشتری نصیبتان می‌کند. موقع حرف زدن، عضلات بینی و صورت درگیر می‌شوند. این اتفاق فشار داخل بینی را بالا می‌برد و درد شما را تشدید می‌کند. اگر می‌خواهید دوران نقاهت بعد از جراحی بینی خیلی زود سپری شود، در روز‌های ابتدایی جراحی باید از حرف زدن، خندیدن، گریه کردن و باز کردن زیاد دهان خودداری کنید.

ایجاد ناهماهنگی در فرم بینی

جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح فرم بینی شما است؛ پس با زیاد حرف زدن نتیجه کار را خراب نکنید. برای حرف زدن، دهان باید مدام باز و بسته شود. این اتفاق باعث حرکت استخوان‌ها و غضروف‌های بینی می‌شود و می‌تواند عوارضی مثل افتادگی نوک بینی را به دنبال بیاورد.

خشکی گلو و دهان

بعد از جراحی بینی، شما مجبورید تا مدتی به جای بینی از دهان نفس بکشید. اگر در دوران نقاهت هم با دهان نفس بکشید و هم مدام حرف بزنید، با خشکی گلو و دهان مواجه خواهید شد. علاوه بر این، حرف زدن با کاهش تولید بزاق دهان و افزایش مصرف اکسیژن، خشکی دهان و گلو را به دنبال می‌آورد. این مسأله نه تنها اذیت‌کننده است، بلکه مانع از تسریع بهبودی می‌شود.

بروز عوارض کوتاه مدت بیشتر

یکی دیگر از عوارض حرف زدن بعد عمل بینی، تشدید عوارض کوتاه مدت جراحی است. ورم و کبودی صورت بعد از عمل، جزء عوارض طبیعی، رایج و کوتاه مدت جراحی بینی هستند. در صورتی که بیمار بعد از عمل بینی شروع به صحبت کردن با دهان باز یا خندیدن کند، متأسفانه این عوارض دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. حرف زدن طولانی و مداوم، عضلات ناحیه بینی که در حال بهبود هستند را تحریک می‌کند. این تحریک، ورم و کبودی بیشتر را در پی دارد. علاوه بر این، صحبت کردن بعد از جراحی بینی، جلوی بهبودی زخم‌ها را هم می‌گیرد و عوارض کوتاه مدت عمل بینی را طولانی‌تر می‌کند.

محدودیت‌های حرف زدن بعد از عمل بینی

حرف زدن، داد زدن، خندیدن، گریه کردن و حتی تنفس عمیق تا چند ساعت بعد از عمل بینی ممنوع هستند. بعضی از این محدودیت‌ها تا چند هفته پس از جراحی بینی هم باید رعایت شوند.

داد زدن

اگر نمی‌خواهید عوارض حرف زدن بعد عمل بینی گریبانگیرتان شود نباید دهانتان را زیاد باز کنید. داد زدن بعد از جراحی بینی هم التهاب و تورم را بیشتر می‌کند و هم درد شما را افزایش می‌دهد. فشار ناشی از داد زدن حتی می‌تواند باعث تغییر شکل بینی شما هم بشود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از جراحی بینی تا حد ممکن از صحبت کردن با صدای بلند و داد زدن خودداری کنید.

باز کردن بیش از حد دهان

وقتی دهان باز می‌شود، بینی هم حرکت می‌کند. حرکت بینی بعد از عمل تأثیر منفی روی نتایج جراحی می‌گذارد. علاوه بر این، باز کردن بیش از حد دهان باعث اعمال فشار روی بخیه‌های داخل و خارج بینی هم می‌شود. این فشار به نوبه خود التهاب و درد را بیشتر می‌کند و حتی باعث خونریزی بینی هم می‌شود.

حرف زدن به مدت طولانی و بدون استراحت

هر چه بیشتر و طولانی‌تر حرف بزنید، بیشتر دچار عوارض حرف زدن بعد عمل بینی می‌شوید. فشار مداوم ناشی از صحبت کردن طولانی مدت و بدون استراحت، بافت‌های جراحی شده را ملتهب و متورم کرده و روند بهبودی را آهسته می‌کند. علاوه بر این، حرکات مکرر دهان و لب‌ها باعث حرکت بینی هم می‌شوند و خونریزی محل جراحی را به دنبال می‌آورند.

مراقبت‌های لازم برای حرف زدن بعد از جراحی بینی را تا چه مدت ادامه دهیم؟

بعد از عمل رینوپلاستی یا همان جراحی بینی باید مدتی استراحت کنید. در طول این مدت باید تمام توصیه‌های مراقبتی پزشک برای جلوگیری از بروز هر نوع عارضه جانبی را رعایت کنید. یکی از این موارد، مراقبت‌های بعد عمل بینی برای جلوگیری از عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی است.

• به طور کلی توصیه می‌شود حداقل تا ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی صحبت نکنید. طی چند هفته اول بعد از عمل بینی نیز باید از زیاد حرف زدن، خندیدن، داد زدن، جویدن غذاهای سفت و باز کردن بیش از حد دهان خودداری کنید.
  • علاوه بر این مراقبت‌ها، موارد زیر را هم حتماً به خاطر داشته باشید:
  • به اندازه کافی استراحت کنید: اگر پزشک توصیه کرده تا چند روز به طور کامل حرف نزنید، حتماً این توصیه را جدی بگیرید؛ مخصوصا اگر جراحی بینی با جراحی دهان هم همراه بوده است.
  • با صدای آرام و دهان نیمه باز حرف بزنید: موقع حرف زدن دهانتان را زیاد باز نکنید.
  • مختصر و مفید حرف بزنید: اگر مجبور به صحبت کردن بودید، به صورت تک کلمه‌ای و خیلی کوتاه جواب بدهید. صدایتان را هم بالا نبرید تا دچار عوارض حرف زدن بعد عمل بینی نشوید.
  • از عطسه شدید یا سرفه با صدای بلند پرهیز کنید: برای عطسه یا سرفه کردن به توصیه پزشک توجه کنید و با دهان باز و بدون فشار به بینی عطسه یا سرفه کنید.
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید: از ۲ هفته قبل از عمل بینی، سیگار و قلیان را کنار بگذارید.
  • از حرکات شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید: ورزش یا بلند کردن وسایل سنگین باعث التهاب و خونریزی بافت جراحی شده می‌شود.
  • تا چند هفته بعد از عمل از خمیازه کشیدن خودداری کنید: خمیازه به معنی استراحت ناکافی است؛ پس به اندازه کافی بخوابید. اگر هم خمیازه‌تان آمد، سعی کنید با نفس‌های آرام و نگه داشتن لب‌ها، جلوی آن را بگیرید.
  • گریه نکنید: گریه کردن ترشح مخاط بینی را افزایش می‌دهد و باعث تورم بیشتر بینی می‌شود. حداقل تا ۲ هفته بعد از جراحی بینی گریه نکنید.
  • خنده شدید نکنید: خندیدن یا قهقهه زدن باعث کشش عضلات صورت و بینی می‌شود. این اتفاق درد، خونریزی و تورم را به همراه دارد.

نکات آخر درباره عوارض حرف زدن بعد عمل بینی

همه بیماران بعد از جراحی بینی باید محدودیت‌های خاصی را رعایت کنند تا به بهترین نتیجه برسند. این محدودیت‌ها شامل حرف زدن بعد از عمل بینی هم می‌شوند. در صورتی که بیمار در یک هفته ابتدایی بعد از عمل بینی از خندیدن، حرف زدن طولانی مدت و بدون استراحت، باز کردن بیش از حد دهان، داد زدن و یا گریه کردن خودداری کند، جلوی عوارض حرف زدن بعد عمل بینی را می‌گیرد. اگر دنبال بهترین جراح بینی در تهران می‌گردید، ما دکتر سید علی بصام را پیشنهاد می‌کنیم. ایشان با چندین سال سابقه جراحی، بیشتر از ۶۰۰۰ جراحی بینی موفقیت‌آمیز و با بهره‌گیری از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی، کارنامه بسیار درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند. نتایج پربار و موفقیت‌آمیز مراجعین و زیباجویان، همگی گواه مهارت و تخصص بالای این پزشک حاذق هستند.