ماساژ بعد عمل بینی

ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ بینی بعد از عمل جراحی آن باعث کاهش درد و تورم می‌شود. همیشه استفاده از ماساژ بعد از عمل بینی برای بیماران مناسب نیست و بهتر است که قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید. شاید برخی افراد به علت شرایط خاص پزشکی نتوانند از ماساژ بینی بعد از عمل استفاده کنند. برای ماساژ باید روغن مناسب به کار گرفته شود تا انجام آن راحت‌تر باشد. این عملکرد فواید، تاثیرات و روش‌های متعددی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آیا ماساژ بعد از عمل بینی مؤثر است؟

از آنجایی که در جراحی بینی معمولاً استخوان بینی استئوتومیزه (osteotomized) می‌شود و به عبارتی استخوان بالای بینی را شکسته و جمع می‌کنند، در ۱۰ روز اول بعد از جراحی بینی احتمالا کبودی و تورم زیادی را تجربه کنید. در این مدت، سه بخش پوست، غضروف و استخوان در حال جوش خوردن و ترمیم هستند. با انجام ماساژ بینی بعد از عمل، مسیر لنفاوی فعال و مایع بینابینی به اطراف هدایت می‌شود. بنابراین مایع تجمع یافته کاهش پیدا کرده و از تورم بیشتر نیز جلوگیری می‌کند. در حالت کلی ماساژ راه حلی موثر برای افرادی است که بعد از عمل در نوک بینی خود احساس سفتی می‌کنند.

ماساژ بعد عمل بینی

نحوه ماساژ بعد از عمل بینی

ماساژ بینی در حالت کلی به دو صورت فشاری و لمسی انجام می‌شود که هر کدام مراحل خود را دارند. در ماساژ فشاری باید مراحل زیر را طی کرد:

1. ابتدا دست‌هایتان را با آب تمیز کنید تا از ورود هر گونه عفونت جلوگیری کرده باشید.
  2. برای شروع ماساژ باید با یک دست حرکت‌های نرم و دایره‌ای بر روی نوک بینی انجام دهید و با دست دیگر بینی را به آرامی نگه دارید. با حرکت دست نوک بینی باید به سمت بالا و پایین جابجا شود.
  3. پس از آن با استفاده از انگشتان می‌توانید بر روی بینی و نواحی اطراف آن فشار وارد کنید و سپس به وسیله یک پارچه نرم و مرطوب نواحی بینی را تمیز کنید.

مراحل ماساژ لمسی بینی

1. ابتدا با انگشت ناحیه بینی خود را لمس و به آرامی روی بینی حرکت دهید.
  2. انگشتان خود را روی بینی قرار داده و با استفاده از حرکات لطیف به سمت بالا و پایین جابه‌جا کنید.
  3. بینی را به آرامی لمس و این‌بار به سمت چپ و راست ماساژ دهید.

نحوه ماساژ بینی گوشتی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی گوشتی برای شروع با توجه به راهنمایی پزشک باید دو انگشت اشاره خود را بر روی نوک بینی قرار دهید و سپس آن‌ها را به صورت هم‌زمان به آرامی و با حوصله به سمت بیرون ماساژ دهید. این تکنیک اغلب توسط متخصص گوش، حلق و بینی برای بینی‌های گوشتی با تیغه‌های بزرگ و ضخیم انجام می‌شود. همچنین روش فوق اغلب در بینی‌های گوشتی به منظور نزدیک کردن پوست بینی به غضروف‌ها و در نتیجه کاهش التهاب بینی توصیه می شود. در نهایت این نوع ماساژ منجر به کاهش التهاب پوست و جوش‌دادن مجدد پوست به غضروف می‌شود.

آیا ماساژ بعد از عمل بینی در رفع کجی آن مؤثر است؟

ماساژ بینی برای رفع کجی بینی بعد از عمل  به نوعی تاثیر گذار است؛ اما بیشتر وظیفه‌ای که ماساژ دارد از لحاظ زیبایی و بهبود عمل جراحی است. در صورتی که با ماساژ بینی جریان خون را بهبود ببخشید، بافت‌های ناحیه جراحی ترمیم می‌شوند. این امر تا حدودی به رفع کجی بینی کمک می‌کند ولی باید توجه داشت که هرگونه فعالیت باید با راهنمایی و توصیه پزشک انجام شود. برای رفع کجی یک طرف بینی خود را با انگشت اشاره نگه دارید؛ سپس به سمتی که متورم شده یا کج دیده می‌شود فشار ملایم وارد کنید. فشاری که با انگشت بر استخوان بینی وارد کرده‌اید را ۱۰ ثانیه تا ۱ دقیقه حفظ کنید. در صورت موافقت پزشک ماساژ بینی را ۲۵ تا ۴۰ بار در روز انجام دهید.

بهترین زمان برای ماساژ بعد از جراحی بینی

زمان انجام ماساژ بینی بعد از عمل بسته به پزشک و نوع عمل برای شما در نظر گرفته می‌شود. برای مثال شاید پزشک توصیه کند که چند روز بعد از عمل، این اقدام را شروع کنید؛ اما برخی پزشکان تا چند هفته بعد از عمل ماساژ را به شما توصیه می‌کنند. اغلب پزشکان ۱ تا ۲ هفته بعد از عمل بینی اجازه ماساژ را می‌دهند. ماساژ بینی بعد از جراحی در روزهای نخست، اغلب تنها یک بار در روز کفایت می‌کند. بعد از گذشت دو ماه از زمان جراحی، به گفته پزشک روزانه سه یا چهار بار این کار را انجام داده و هر بار آن را به مدت ۱-۲ دقیقه ادامه دهید.

تاثیرات ماساژ بعد از جراحی بینی

ماساژ بینی بعد از عمل منجر به افزایش جریان خونرسانی در ناحیه بینی، کاهش ورم بعد از جراحی بینی می‌شود. ماساژ دادن، خون و مایعات بیشتری را در بینی جراحی شده جریان می‌دهد و باعث بهبود تنفس نیز خواهد شد. به عبارت دیگر، با افزایش خونرسانی بافت‌های ناحیه بینی ترمیم یافته و تنفس آسان می‌گردد. همچنین اگر بعد از عمل بینی بیمار سردرد داشته باشد با ماساژ آن می‌تواند درد را کاهش دهد. در حالت کلی ماساژ باعث بهبود سیستم ایمنی، خونرسانی و حالت روانی بیمار خواهد شد. تورم بینی با ماساژ خوابیده و بینی دارای التهاب را نیز کوچک می‌کند. همچنین می‌تواند قوز ایجاد شده در بالای بینی را هدف قرار دهد و آن را صاف کند. ماساژ دادن بینی ایرادات جزئی را بعد از عمل برطرف کرده و زیبا شدن بینی را به دنبال خواهد داشت.

نحوه ماساز بینی بعد جراحی

خود سرانه بینی خود را ماساژ ندهید!

پس از عمل جراحی بینی، بافت‌های آن حساس و آسیب‌پذیر می‌شوند. ماساژ بینی بعد از عمل اگر به دستور پزشک نباشد شاید باعث تحریک و آسیب دیدگی بینی بیمار شود. در اینجا منظور از آسیب دیدگی ایجاد عوارض جدی مثل خونریزی، التهاب و یا تضعیف نتایج جراحی است. در دوره نقاهت پزشک توصیه می‌کند که از هرگونه فعالیت فیزیکی یا فشار دادن به بینی خودداری کنید یعنی اگر قرار است ماساژ هم دهید باید به روشی  باشد که به بینی اصلا فشار وارد نشود. در صورت وارد کردن فشار بیش از حد، احتمال دارد استخوان‌های بینی جابجا شوند و این کار نتایج منفی داشته باشد. توجه داشته باشید که ماساژ نباید باعث درد یا ناراحتی شود و اگر این اتفاق در حین ماساژ افتاد آن را متوقف کنید و با جراح بینی خود تماس بگیرید.

آیا ماساژ بعد از جراحی بینی درد دارد؟

اغلب مراجعه کنندگان در مورد روش انجام ماساژ بعد از عمل بینی و درد آن دچار نگرانی هستند و سوال‌هایی در ذهن دارند. در حالت کلی درد و ناراحتی را در حین انجام این پروسه نباید داشته باشید و اگر دیدید با ماساژ دادن سوزش و درد شدیدی دارید، این به معنای انجام اشتباه ماساژ است. بنابراین اگر ماساژ بینی با دقت و ملایمت و به روش درست انجام شود ، هیچ گونه خطر و دردی ندارد. بهتر است این کار توسط پزشک یا دستیار او در هنگام تعویض چسب انجام شود.

در کل تاثیر ماساژ بینی بعد از عمل چگونه است؟

بنابراین ماساژ بینی بعد از عمل بر روی جریان خون و مایعات در بینی تاثیر گذاشته و درد و تورم در این ناحیه را کاهش می‌دهد. همچنین با انجام درست آن و افزایش جریان خونرسانی، بافت‌های ناحیه بینی زودتر بهبود می‌یابند و تنفس نیز آسان‌تر می‌شود. ماساژ دادن بینی بعد از عمل به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند. با همه این تفاسیر شما باید در درجه اول به دستور پزشک خود توجه کنید و برای نتیجه‌گیری بهتر از کلینیک‌ و خدمات خوب مثل دکتر بصام بهره‌مند باشید. استفاده از کمک کلینیک‌ها جهت ماساژ می‌تواند برای شما آسودگی خیال به دنبال داشته باشد.