فین کردن بعد عمل بینی

فین کردن بعد از جراحی بینی جایگزین پاکسازی

چرا نحوه فین کردن بعد از جراحی بینی اهمیت دارد؟

پس از عمل بینی ، مراقبت‌ های پس از جراحی بینی اهمیت زیادی دارد تا نتیجه مطلوب به دست آید و از بروز مشکلات یا عوارض جلوگیری شود. یکی از سؤالات رایج بیماران بعد از جراحی بینی، این است که آیا می‌توان فین کرد؟ و اگر بله، چگونه باید این کار را انجام دهند. در روز‌ها و هفته‌های اول بعد از جراحی بینی، بینی بیمار در وضعیت حساسی قرار دارد. تورم، التهاب و زخم‌های داخلی بهبود نیافته‌اند و فین کردن شدید می‌تواند به ساختار جدید بینی آسیب بزند. در این مقاله به اهمیت موضوع فین کردن بعد از جراحی بینی و راهکار‌های مناسب آن می‌پردازیم.

فین کردن بعد عمل بینی

زمان مناسب برای فین کردن بعد از جراحی بینی

به طور معمول بهترین جراح بینی تهران توصیه خواهد کرد که در طول مدت زمانی دو هفته بعد از جراحی از فین کردن بینی خودداری کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که این بازه زمانی با توجه به نوع عمل و نظر پزشک بین دوهفته تا ۱۲ هفته بعد از جراحی متغیر است. چرا که فین کردن بلافاصله پس از عمل موجب ایجاد فشار بر روی بافت‌های داخلی بینی و پاره شدن بخیه‌های بینی خواهد شد. تا زمانی که پزشک متخصص اجازه فین کردن را به شما نداده، باید یک اسپری نمکی را در داخل بینی خود ریخته و سپس به آرامی آن را خارج خواهد کرد.

فین کردن پس از گذشت سه هفته تا یک ماه از جراحی بینی به دلیل اینکه بافت داخلی بینی ترمیم پیدا کرده خطری را ایجاد نخواهد کرد.

عوارض فین کردن بعد از عمل بینی

فین کردن بعد از عمل موجب تأثیرات منفی بر روی بهبودی و دوران نقاهت شده، همچنین موجب کاهش سرعت بهبودی و همینطور تأثیر منفی بر روی نتیجه عمل خواهد شد.

از عوارض دیگر این عمل می‌توان به وارد شدن فشار به بافت‌های بینی و همینطور پاره شده بخیه‌ها نیز اشاره کرد. همچنین ممکن است منجر به وارد شدن آسیب به مخاط بینی که با کمک بخیه‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند، شده و موجب گسسته شدن آن خواهد شد.

فین کردن نادرست، به‌ویژه در دوره‌های ابتدایی پس از جراحی، می‌تواند به عوارضی مانند مواردی که در ادامه به آن می‌پردازیم منجر شود:

  • خونریزی شدید از بینی: فین شدید ممکن است باعث پاره شدن رگ‌های خونی و ایجاد خونریزی از بینی شود.
  • بهم ریختن ساختار غضروفی و استخوانی بینی: فین کردن غیر اصولی می‌تواند به ساختار تازه ترمیم‌شده بینی آسیب بزند و شکل نهایی بینی را تحت تأثیر قرار دهد.
  • تأخیر در روند بهبود: فشار زیاد به بینی باعث تشدید التهاب و تورم می‌شود، که می‌تواند روند بهبود را کند کند.
  • عفونت زخم‌ها: فین شدید ممکن است بخیه‌های داخلی را باز کند یا زخم‌ها را تحریک کند و باعث ایجاد عفونت یا مشکلات دیگر شود.

بنابراین، توجه به توصیه‌های پزشک و پرهیز از فین کردن در هفته‌های ابتدایی حیاتی است.

فین کردن بعد رینوپلاستی

نحوه فین کردن بعد از جراحی بینی

پس از گذشت مدت زمانی یک ماه و اجازه پزشک برای فین کردن باید این کار با نهایت دقت و ملایمت انجام شود. نکاتی که باید در هنگام فین کردن رعایت کنید این است که دست خود را بر روی بینی فشار نداده و همینطور با فشار زیاد و با استفاده از دستمال ترشحات را پاک نکنید.

همینطور نباید مقدار دفعات زیادی عمل فین کردن را بعد از جراحی انجام داده و در آن افراط کنید. می‌توان با استفاده از سرم نمکی به آرامی داخل بینی را شست و شو داده تا خون‌ها خارج شود چرا که در صورت تمیز نکردن بینی داخل حفرات بینی باکتری‌ها و عفونت رشد خواهند کرد. برای این منظور باید نکات شست و شوی بینی بعد از عمل را رعایت کرد.

روش‌های جایگزین برای فین کردن بعد از عمل برای پاکسازی بینی

فین کردن بعد از جراحی بینی خطرناک بوده ولی تمیز نکردن بینی در این دوران عواقب و عوارض عمل بینی را در پی خواهد داشت که برای انجام آن روش‌هایی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

یکی از روش‌های تمیز کردن بینی استفاده از پماد پولیسپورین بوده که به صورت موضعی است و برای تمیز کردن لخته‌های خون خشک شده داخل بینی و ضدعفونی کردن آن‌ها به صورت شست و شوی بینی با هیدروژن پراکسید در ابتدا و سپس زدن پماد داخل بینی استفاده خواهد شد. استفاده از پماد‌های مرطوب‌کننده که توسط پزشک تجویز می‌شوند، می‌توانند در نرم کردن داخل بینی و جلوگیری از خشک شدن مخاط مؤثر باشند.

از روش‌های دیگر که بسیار در تمیز کردن بینی رایج بوده و جایگزین مناسبی برای فین کردن بعد از جراحی بینی است، استفاده از محلول هیدروژن پراکسید بوده و این محلول تمام عوامل بیماری‌زا را از بین برده و مخاط خشک شده داخل بینی را نیز پاک خواهد کرد. برای استفاده از این پماد باید گوش پلک کن تمیزی را آغشته به محلول کرده و به آرامی و بدون ایجاد فشار داخل بینی آن را مالید.

محلول نمک نرمال سالین یکی از روش‌های دیگر برای پاک کردن بینی بوده که می‌توان چند روز بعد از عمل بینی از آن به صورت اسپری داخل بینی استفاده کرد.

فین کردن بعد جراحی بینی

چه زمان بعد از جراحی بینی می‌توان فین کرد؟

در روز‌های اول پس از جراحی بینی، معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که از فین کردن به شدت پرهیز کنند. این دوره حساس معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. پزشکان معمولاً در این مدت توصیه‌هایی برای پاکسازی بینی بدون نیاز به فین کردن ارائه می‌دهند.
پس از گذشت این دوره، بیمار می‌تواند فین کند، اما باید این کار را با نرمی و دقت انجام دهد تا از وارد شدن فشار به بینی جلوگیری شود. فین کردن شدید حتی پس از بهبود کامل نیز می‌تواند مضر باشد.

چگونه بعد از جراحی بینی فین کنیم؟

بعد از دوره بهبودی اولیه و زمانی که پزشک اجازه این کار را می‌دهد، باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. با ملایمت و بدون فشار زیاد فین کنید. اگر نیاز به فین شدید دارید، بهتر است از اسپری‌های سالین استفاده کنید تا مجرای بینی نرم‌تر شود.
  2. هر دو سوراخ بینی را به طور همزمان نگیرید. یکی از سوراخ‌های بینی را با ملایمت بگیرید و از سوراخ دیگر به‌آرامی فین کنید. سپس همین کار را برای سوراخ دیگر انجام دهید.
  3. از دستمال نرم و تمیز استفاده کنید تا از تحریک پوست اطراف بینی جلوگیری شود.

نتیجه‌گیری

یکی از سؤالاتی که برای افراد بعد از عمل بینی پیش می‌آید فین کردن و نحوه فین کردن بعد از آن می‌باشد که در صورت آشنایی نداشتن با این مورد، و رعایت نکردن نکات مرتبط با آن عوارضی را در پی خواهد داشت که در این مقاله سعی کردیم تا توضیحاتی جامع در این خصوص برای آشنایی کامل شما با آن ارائه بدهیم. بهتر است در هفته‌های اول از هرگونه فشاری به بینی خودداری کنید و از روش‌های جایگزین برای پاکسازی بینی استفاده کنید. پس از بهبود اولیه و طبق دستور پزشک، فین کردن به‌آرامی و با دقت انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. رعایت این نکات کمک می‌کند تا نتیجه نهایی جراحی بینی مطلوب و بی‌عیب باشد.

سؤالات متداول

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search