فعالیت ها ورزشی پس از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

بعد از این‌که جراحی بینی انجام گرفت فرد در دوره نقاهت می‌باشد و لازم است که از انجام دادن فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی و فعالیت‌هایی که باعث شود به بینی فشار وارد شود پرهیز کرد. بافت‌هایی که در داخل بینی وجود دارد به دلیل جراحی دچار آسیب‌ دیدگی شدند، احتمالا این بافت‌ها و آسیب ‌دیدگی‌ها قابل ملاحظه نباشد ولی نیاز است که زمان مشخصی برای بهبودی استراحت کرد. به طور کلی بافت‌هایی که در داخل بینی وجود دارد آسیب پذیری آن‌ها بالاست افراد زمانی که فشار بیش از اندازه به بینی خود وارد کنند احتمال دارد که خونریزی انجام بگیرد.

ورزش-بعد-از-جراحی-بینی

 انجام دادن فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی در صورتی که زودتر از زمان مورد نظر انجام گیرد ممکن است که در روند درمان خلل ایجاد کند. ورزش کردن به دلیل این‌که ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد احتمال دارد که بین دچار کبودی شده و در برخی مواقع پیچیدگی‌هایی در قسمت جراحی شده  به وجود آورد. به همین دلیل باید از انجام دادن فعالیت‌هایی که سنگین تر از پیاده روی سبک هستند پرهیز کرد. بنابراین بعد از این‌که جراحی انجام گرفت حدود ده روز زمان نیاز است که به استراحت پرداخت و بعد از گذشت ده روز برخی از ورزش‌های سنگین وجود دارد که تا زمان بهبود کامل از انجام دادن آن‌ها باید خودداری کرد.

فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی از هفته اول تا چهار

هفته اول

در هفته اول بعد از جراحی باید استراحت انجام بگیرد در این هفته هیچ کاری نباید جز پیاده روی سبک انجام داد. پیاده روی باعث می‌شود که از لخته شدن خون جلوگیری شود و سرعت بهبود را افزایش داد. در زمان پیاده روی در صورت احساس خستگی یا تنگی نفس حتماً باید آن را متوقف کرد زیرا یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد ضربان قلب بالا رفته و احتمال دارد که خونریزی انجام بگیرد. انجام دادن هرگونه فعالیت ورزشی هوازی در این هفته ممنوع می‌باشد و از هرگونه تمرینی که نیاز به خم شدن داشته باشد باید خودداری کرد.

فعالیت-های-ورزشی-بعد-از-جراحی-بینی

 هفته ۲ تا۴

در این هفته بخیه‌ها و آتل‌ها باز می‌شود. بعد از برداشتن آن‌ها به مدت یک روز استراحت باید انجام گیرد. بعد از آن می توان سرعت پیاده روی خود را افزایش داد و ورزش‌های سبک انجام داد‌. فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری بهتر است انجام نگیرد زیرا احتمال دارد که به زمین افتد و بینی آسیب برسد. فعالیت‌های همانند یوگا به دلیل ملایم بودن ورزش مناسب به نظر می‌رسد ولی از وارونه شدن و یا پایین آوردن سر به سمت پایین باید جلوگیری کرد. در هر فعالیت ورزشی زمانی‌که ضربان قلب بالا برود احتمال خونریزی وجود دارد. در این هفته نمی توان شنا انجام داد یا دوید.

فعالیت‌های ورزشی بعد از عمل بینی از هفته ۴ تا بعد از آن

بعد از گذشت یک ماه بینی وضعیت بهتری خواهد داشت و زمان آن است که تمرینات خود را شروع کرد و به باشگاه بازگشت. اما باید توجه کرد که از خطر افتادن و یا ضربه زدن به بینی جلوگیری شود و از بلند کردن وزنه‌های سنگین اجتناب کرد. در صورتی که زخم‌های بینی بهبود یافته باشد می‌توان شنا کردن را شروع کرد و ورزش های متوسط و بدون تماس افراد دیگر به بینی را شروع کرد. می‌توان تمرینات قدرتی پنجاه درصد هم انجام داد. در این هفته می‌توان شروع به دویدن سبک کرد.

فعالیت-های-ورزشی-4-هفته-پس-از-جراحی-بینی

روند بهبودی در همه افراد یکسان نیست و برخی افراد ممکن است که روند بهبود ۶ هفته به طول بیانجامد در این مدت نباید از ورزش‌های تماسی انجام گیرد مگر به توصیه پزشک. در صورتی که قبلاً ورزش‌هایی همانند دویدن با سرعت زیاد، ورزش های تماسی و بلند کردن اجسام با وزن سنگین انجام می‌دادید باید در این مدت این حرکات را شش ماه پس از جراحی بینی انجام دهید زیرا ممکن است خونریزی انجام  گیرد یا عارضه‌های دیگری برای بینی افراد در پی داشته باشد. همچنین باید از انجام دادن فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی در این مدت در مقابل نور آفتاب پرهیز کرد زیرا آفتاب سوختگی می تواند سرعت بهبودی را مختل کند.

زمان مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی

 تصور بسیاری از افراد این است که بعد از گذشت مدت کوتاه می توان به سلامت خود دست پیدا کرد و فعالیت‌های ورزشی را شروع کرد. اما باید دانست برای بهبود کامل نیاز است که مدت زمان معلومی زمان سپری شود و نباید به احساس زودگذر خود اعتماد کرد. زیرا برخی از فعالیت‌های ورزشی وجود دارد که می‌تواند سبب آسیب رسیدن به بینی شود و نتیجه جراحی مثبت واقع نشود.

در حالت کلی شش هفته زمان نیاز است که بتوان فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی را انجام داد‌. در این مدت ساختار بینی متعادل می‌شود و در صورتی که پزشک تجویز کند می توان فعالیت‌های ورزشی را شروع کرد. می‌توان بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته شروع به فعالیت کرد و فعالیت‌های سبک را انجام داد. فعالیت های ورزشی همچون شنا کردن یا دوچرخه سواری برای افرادی که عمل جراحی انجام دادند مناسب نمی باشد.

سخن پایانی

برای این‌که بتوان به نتیجه عالی و ایده‌آل دست پیدا کرد و از جراحی ترمیم بینی جلوگیری کرد بهتر است که حدود ۶ هفته صبر کرد تا بعد از آن شروع به فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی بینی کرد. بهتر است که توصیه‌های که پزشک کرده را گوش داد و بعد از بهبودی کامل می‌توان نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی اقدام کرد. یکی از بهترین پزشکانی که در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به افراد کند دکتر علی بصام می‌باشد که جراحی‌های بینی با میزان موفقیت بسیار زیادی را داشته است و توانسته رضایت اکثر افرادی که توسط این دکتر جراحی شده‌اند را به دست آورد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search